فهرست مطالب:
معرفی
نورپردازی گالری و موزه به سه بخش تقسیم می شود
ملاحظات حفاظتی
نورپردازی مصنوعی در گالری ها و موزه ها
عناصر نورپردازی اجسام در موزه ها
منابع نور
رفلکتور
فیلتر
فیلتر پخش کننده
لنز خنثی کننده
فیبر نوری
مزایای آن برای طراح
نتیجه گیری
از دیر باز چشمگیرترین وظیفه موزه، نمایش اشیاء به دیدار کنندگان بوده و هنوز هم شرایط مناسب نمایش، مهمترین عامل جذب بازدیدکنندگان بیشتر میباشد. قرار گیری اشیاء باید به صورتی باشد که نه تنها بیننده دچار خستگی و کسالت نشود، بلکه بدون سردرگمی به بازدید خود ادامه دهد. طبقه بندی و ارائه مناسب اشیاء علاوه بر به وجود آوردن شرایط ذکر شده کمک بزرگی در راه آموزش بازدیدکنندگان خواهد بود. در طی نیمه نخست قرن بیستم مفهوم ارائه توام با رعایت زیبا شناسی حتی در موزههای بدون ارتباط با هنر اولویت پیدا کرد.» از دهه 1950 به بعد تحولی در ارائه اشیاء در ارتباط با یکدیگر (به صورت اشیایی منفرد) به وجود آمد در این رابطه مکاتب مختلفی از جمله ارائه زیبایی شناختی (ایتالیا و فرانسه) ارائه هستند (اروپایی شرقی) ارائه اقلیمی (مکزیک) به وجود آمدند که هر یک از آنها در نوع خاصی از موزهها کاربرد یافتند. اولی، که ارائه زیبایی سناختی باشد، در مورد مجموعههای هنری به کار میرود و میکوشد که اثر را مجزا بسازد به طوری که ظرایف آن به کمال احساس شوند و تاکید آن بر زمینه سازی، نورپردازی و آرایش حجم هاست، در حالی که مصالح استنادی و آموزشی خواه مطرود شده، خواه به عنوان مقدمهای بر نمایش یا گردش جانشینی به موازات مسیر دیدار اشیاء، به کار گرفته شده اند. ارائه مفصل وتاریخی در موزههای تاریخ، باستان شناسی، انسان شناسی و مردم شناسی به کار میرود، هدفش تجسم زنده یک مجموعه از طریق سمعی، بصری به صورت تلفیق شده با اسناد مربوط است و معمولا تالارهای نمایش همگانی را در ترکیب با تالارهای مطالعاتی به خدمت میگیرد، در آن عناصری از انواع رشته ها، جغرافیا، اقتصاد، جامعه شناسی، هنر، مذهب و مطالعات گسترش شهرسازی، ترکیب میشوند. ارائه اقلیمی در مورد مجموعههای مربوط به علوم طبیعی به کار میرود و محیط زیست تیره ها، قلمروهای نباتات، حیوانات و انسان را بازسازی میکند.
درباره این سایت