پاورپوینت بررسی مهاربندهای همگرا یا هم مرکز CBF
تکامل موازی مقررات طراحی لرزه ای و تحقیقات قاب مهاربندی منجر به عدم تطابق بین طراحی و ساخت قاب های مهاربندی شده و توسعه کدهای طراحی لرزه ای مدرن و اامات جزئیات معمول شده است. از آنجا که ادبیات مربوط به قابهای مهاربند متمرکز (CBF) در طی چندین دهه وجود دارد ، قابهای قدیمی یا قدیمی پرانتزی - مخصوصاً آنهایی که قبل از سال 1988 طراحی شده اند - ممکن است مستعد ابتلا به تعدادی از کمبودها باشند که اکنون در CBF های جدید به دلیل نیازهای طراحی لرزه ای معاصر محدود شده اند. تعداد و دامنه این کمبودها و وابستگی متقابل احتمالی آنها ، ارزیابی رفتار احتمالی سیستم های قاب مهاربندی قدیمی را مشکل ساز می کند. تحقیقات اخیر بر روی بهبود رفتار لرزه ای سیستم های قاب مهاربند مدرن ، مانند قاب مهاربند ویژه (SCBF) متمرکز شده است. در مقابل ، تحقیقات نسبتاً کمی روی قاب های مهاربندی شده موجود متمرکز شده است ، حتی اگر CBF های پرنعمت ممکن است با رفتار کاملاً متفاوتی از SCBF مدرن مشخص شوند. آزمایشات م ofلفه مهاربندها و اتصالات غیر جمع و جور و خرابی های مستند در طی زمین لرزه های گذشته نشان داده است که CBF های پرنعمت ممکن است در برابر تعدادی از آسیب های پیچیده ، از جمله تغییر شکل پذیری محدود و ظرفیت اتلاف انرژی مهاربندها ، خرابی اتصال به طور بالقوه شکننده ، بازده پرتو آسیب پذیر باشند. در پیکربندی V- یا chevron و غیره.
فهرست مطالب
سامانه باربر جانبی چیست ؟
تاثیر سامانه ی باربر جانبی بر رفتار سازه
الف )حالت گیرداری
ب) حالت مفصلی
ج ) حالت مهاربندی
تحمل نیروی جانبی با بادبند
سیستم قاب ساختمانی ساده
سیستم مهاربندی
مهاربند همگرا چیست؟
انواع بادبندهای همگرا
مزایای مهاربند همگرا
معایب مهاربند همگرا
محاسن و معایب عمده قاب مهاربند شده
نحوه عملکرد مهاربندهای همگرا بر اثر بار جانبی
رفتار بادبندها پس از کمانش
کمانش عضو فشاری و از بین رفتن سختی سیستم مهاربندی ی
تقسیم بندی انواع مهاربند همگرا از لحاظ عملکرد
قاب مهاربند شده همگرا ویژه SCBF
سه تفاوت مهاربند همگرای ویژه و مهاربند همگرای معمولی
بررسی تفاوت مهاربند همگرای ویژه و مهاربند همگرای معمولی
اتصالات سیستم مهاربندی
ظرفیت ورق اتصال
آیا اتصال تیر به ستون در قاب همگرا ،مفصلی است ؟
اثرات افزایش ضخامت ورق اتصال
عوامل تاثیرگذار در رفتار شکل پذیر مهاربند های همگرا
1-لاغری بادبند
2-شرایط انتهایی مهاربند
3-شکل مقطع بادبند
مهاربندی های ی
رفتار نامناسب مهاربندی های ی در حوزه غیر خطی
وقوع کمانش در هر دو عضو مهاربندی بر اثر فشار وارد امده بر اثر زله رفت و برگشتی
دو مشکل اساسی مهاربندی های ی
مشکل اول : محدودیت های معماری
مشکل دوم : شکل پذیری
بررسی مهاربند شورون (معروف به هفتی و هشتی)
شیب مهاربند هفتی ، هشتی
مرز بین مهاربند های شورون 7 و 8 با مهاربند واگرا از دید مبحث دهم
تلاقی محور بادبند با محور میانی تیر
ملاحظات معماری و مشکلات اجرایی مهاربندهای شورون
محدودیت معماری ای که مهاربند شورون 7 در طبقه پایین ایجاد میکند
مهاربند شورون هشتی و عدم نیاز به اتصال به فونداسیون در طبقه همکف
استفاده از مهاربندی شورن 8 در طبقه پایین
رفع مشکل معماری
مزیت مهم مهاربند هفتی نسبت به هشتی
به فشار افتادن مهاربند همگرای هشتی تحت اثر بار ثقلی و جلو افتادن کمانش هنگام زله
نیروهای متوازن و نامتوازن در مهاربندهای شورون
کمانش عضو فشاری مهاربند شورون 8
اثر لاغری بر نیروهای نامتوازن کننده مهاربند شوورن
تیر غیرصلب و کاهش طول عضو فشاری بیشتر از افزایش طول عضو کششی
عملکرد مهاربند شورون 8 و 7 شکل در هنگام زله
دو راهکار آیین نامه AISC برای کاهش نیروی زیاد نامتوازن کننده وارده بر تیر
1-استفاده از ستون های دوخت
2-استفاده از مهاربند شورون 7 و 8 به صورت ترکیبی
فرم ی دو طبقه
مهاربندهای X چند طبقه
مهاربند قطری
مهاربند های K شکل
نامناسب ترین سیستم مهاربندی همگرا
درباره این سایت